top of page
  • camillaee

Vi er ikke redde for å starte, men vi er redde for å være for lenge i startfasen?

Å starte med noe nytt kan handle om så mangt. Men, hva enn "det nye" du skal gjøre er så kommer du ikke utenom at du også må endre rutiner, vaner og holdninger. Skummelt og ubehagelig, men nødvendig for å komme et skritt nærmere drømmen, målet eller tilstanden du ønsker å være i.


Mange drømmer om noe de har lyst til å oppnå, prøve eller gjøre, men for mange forblir det med tanken. Hvorfor føles det så vanskelig å forfølge en drøm eller ta et valg? Hvorfor blir vi så usikre på oss selv? Hva holder oss igjen ved å satse på noe som føles meningsfylt?

Det er lite jeg har vært redd for å prøve opp igjennom livet og jeg har hatt en holdning om at jeg heller vil prøve enn å angre på at jeg ikke prøvde. For hva er det verste som kan skje hvis jeg prøver og ikke får det til eller ikke liker det? Det sagt så er det èn ting jeg skulle ønske jeg gjorde da muligheten var der som ungdom og det var å studere i utlandet. Jeg turte ikke å reise «over seas» for jeg var redd for å ikke være god nok i engelsk. Hvordan skulle jeg lære matte på engelsk når jeg sleit med å forstå det på norsk? Hvordan skulle jeg klare å gjennomføre et skoleår på et språk jeg, allerede fant vanskelig å mestre? Frykten for å ikke være god nok, redselen for å være i startfasen samt uvissheten om hva utfallet av skoleåret ville bli holdt meg tilbake i Norge.

Heldigvis, blir flere av oss mer selvsikre med alderen så i fjor tok jeg muligheten tilbake om å studere i utlandet. Vel, det ble over nettet, men alt foregikk på engelsk. Jeg innså at jeg ikke ville la frykten for å ikke være god nok stoppe meg fra å gjøre noe jeg alltid hadde hatt lyst til. Jeg meldte meg dermed opp på et amerikansk studie (Dharma Coaching Institute) og studerte til å bli Dharma og spirituell livsstils Coach. Det er et av de beste valgene jeg har tatt for min egen spirituelle vekst og selvutvikling. For ikke bare har jeg en nå ny karriere, jeg både snakker, skriver og forstår engelsk mye bedre enn da jeg begynte. Naturlig nok ;)


I fjor var jeg i startfasen av et studieløp som jeg fullførte med glans og nå er jeg i startfasen av å bygge opp egen virksomhet. Det er skikkelig gøy, tidkrevende og lærerrikt. Hver dag gir nye muligheter og utfordringer. Jeg tenker minimalt på alt som kan gå galt og fokuserer i stedet på oppgavene og følelsen av å faktisk ha oppnådd målene mine. Selv hvor innbilsk det kan høres ut så vet jeg at, jeg vil lykkes med drømmene mine på en eller annen måte.


Jeg tror mange av oss dropper å gjøre noe nytt fordi vi er redde for hvor lenge vi vil være “nybegynneren” samt at vi er redde for å ikke få det til. Vi er redde for å mislykkes, redde for avvisning og kanskje redde for å føle oss som en fiasko hvis det ikke blir slik vi hadde sett for oss. Men å la være å gjøre noe man alltid har hatt lyst til bare fordi man er redd for resultatet (som er noe du ikke kan forutse, uansett) tenker jeg er unødvendig bruk av verdifull energi. Vi lever tross alt en gang her på jorden og livet vårt skjer nå. La oss derfor fokusere på det som gir oss glede, inspirasjon og motivasjon. Gjør mer av nettopp det og legg til side alt som kan gå galt. Jo, mer du gjør av det som gir mening for deg, desto mindre redd blir du for hva andre måtte mene om de valgene du tar. Det er frihet!

28 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Rastløs og Rådvill

Jeg kom over dette diktet forleden. Et dikt jeg skrev som nybakt mamma. Jeg tenker at innholdet kan være relevant for andre nybakte mammaer der ute. I dag er jeg på et annet sted enn den gang. Faktis

Innlegg: Blog2_Post
bottom of page